Treningi kolarskie- w jaki sposób je planować?

Jazda na rowerze dla wielu osób jest atrakcyjnym sportem, gdyż zakłada aktywność na świeżym powietrzu, a także stwarza również możliwość poznawania coraz to nowych miejsc. Co jednak w przypadku, kiedy nie wystarczają nam sporadyczne wycieczki rowerowe i chcielibyśmy zacząć trenować kolarstwo w bardziej profesjonalny sposób? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednio dobrany plan treningu kolarskiego, który pozwoli nam systematycznie rozwijać nasze umiejętności, poprawiać wydolność organizmu oraz kondycję. Opracowaniem takiego treningu może się zająć osoba pracująca jako trener- bez wątpienia w takim przypadku mamy pewność, że plan będzie dostosowany do naszych możliwości i że pozwoli on nam powoli, ale skutecznie budować naszą formę. Korzystanie z pomocy doświadczonego trenera w szczególności sprawdza się w momencie, kiedy stawiamy przed sobą jakiś konkretny cel- na przykład zawody, w których chcemy wziąć udział za pół roku. Wówczas plan zostaje opracowany tak, aby faktycznie móc dany cel osiągnąć. Jeśli jednak po prostu chcielibyśmy zwiększyć intensywność treningów nadal jeżdżąc amatorsko- możemy spróbować taki plan opracować na własną rękę.

Dobrze jest wziąć pod lupę własne możliwości

Zazwyczaj, mówiąc o własnych możliwościach myślimy o swojej kondycji lub też o możliwościach naszego sprzętu. Często zapominamy jednak o jednej ważnej rzeczy, która zyskuje szczególne znaczenie w momencie, kiedy chcemy ułożyć dobry plan treningowy. Mowa tutaj o naszych możliwościach czasowych. Pamiętajmy bowiem, że pokonywanie długich tras niejednokrotnie może oznaczać trening trwający kilka godzin, a dodatkowo powinniśmy dołożyć do tego jeszcze systematyczność takich wyjazdów. Najlepiej będzie więc usiąść z kartką papieru i rozpisać, jakimi możliwościami czasowymi dysponujemy w danym dniu tygodnia. Kolejną ważną rzeczą jest elastyczność takiego planu, która jest wymagana ze względu na zmienną pogodę. Nie chodzi nawet o przesuwanie treningów, ale danie sobie wentyla bezpieczeństwa na wypadek złej pogody, a tym samym możliwości skrócenia treningu w jeden z dzień na rzecz wydłużenia go w dniu kolejnym.

Warto zaplanować czas na regenerację

W planie treningowym 4 tygodniowym zawsze jeden tydzień przypada na regenerację i odpoczynek. Tak samo podczas planowania dni treningowych w tygodniu, zawsze powinniśmy zaplanować dni, kiedy po prostu odpoczywamy- nawet jeśli teoretycznie mamy czas na to, aby wyjść na przejażdżkę. Dzięki temu czasowi, jaki przeznaczamy na regenerację- nasze możliwości się zwiększają. Błędem jest więc myślenie, że dni przerwy stanowią w całym planie stratę czasu. Nawet w tych planach, jakie są opracowywane przez doświadczonych trenerów personalnych zawsze znajduje się czas na odpoczynek. Układając swój pierwszy plan treningów pamiętajmy także o tym, aby nie przesadzić i zwiększać intensywność treningów stopniowo. Warto także wiedzieć o tym, że tym rodzajem treningu, który najmocniej przesuwa do przodu możliwości wydolnościowe naszego organizmu jest trening interwałowy. Warto uwzględnić go w swoim planie.